نوشته شده توسط : لیلا

رزماری گیاهی است که در آشپزی استفاده زیادی دارد و خواص شفابخشی فراوانی را هم داراست. این گیاه عمرچند ساله داشته چوبی  بوده و بومی منطقه مدیترانه است، جایی که قرن ها از آن به عنوان غذا و دارو استفاده می شده است.

رزماری تقریباً مانند پونه کوهی، نعناع و دارچین اغلب به شکل اسانس استفاده می شود. روغنها و عصاره های بسیار غلیظ و معطر، ترکیبات گیاهی فراری هستند که برای پخت و پز، تمیز کردن، زیبایی، سلامتی و اهداف دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

روغن رزماری نوع متداولی است که می توانید به عنوان داروی خانگی خریداری و از آن استفاده کنید. از مزایای آنتی اکسیدان و ضد التهاب گرفته تا تقویت حافظه و .. از خواص آن محسوب میشود.

در سال های اخیر ادعاهایی وجود داشته که نشان می دهد این روغن برای رشد مو بسیار موثر است. برخی می گویند حتی می تواند از ریزش مو جلوگیری کند و این امر به استفاده از گلاب رزماری در شستشوی مو در فرهنگ منطقه مدیترانه ای برای تقویت رشد مو تایید و برای صدها سال به عنوان شواهد اثبات شده است.

رزماری برای ریزش مو

آیا روغن رزماری ریزش مو را درمان می کند؟

این ایده که روغن رزماری رشد مو را ترغیب می کند ممکن است از مزایای اساسی سلامتی رزماری باشد. به این علت اسانس گیاه رزماری موثر است چون در تحقیقات ثابت شده است که:

  • خواص ضد التهابی دارند
  • رشد عصب را تحریک می کند
  • گردش خون را بهبود بخشد

روغن  و اسانس رزماری مانند اسانس نعناع (نعناع برای تقویت رشد مو موثر است)، گردش خون را تقویت می کند. در نتیجه می تواند با دسترسی بیشتر ریشه مو به خون مانع از گرسنگی و کمبود تغذیه فولیکول های مو شود.

فراتر از تحریک رشد مو، از اسانس رزماری برای جلوگیری از سفید شدن زودرس مو و شوره سر نیز استفاده می شود. رزماری به  کم شدن خشکی و خارش پوست سر کمک  میکند.

آیا مطالعات علمی از ادعاها  درمان سنتی حمایت می کنند؟

طبق برخی شواهد علمی ، رزماری ممکن است باعث تحریک رشد بافت عصبی شود.

اسیدکارنوسیک یکی از مواد مؤثر درعصاره رزماری است. در یک مطالعه معتبر، اسانس و روغن رزماری  بافت  آسیب دیده را التیام داده  و عصب  آن ناحیه را بهبود بخشیده است. این توانایی در بهبودی الیاف عصبی ممکن است باعث بهبودی اعصاب محیطی در پوست سر نیز بشود و به نوبه خود احتمالاً رشد مو را  تقویت و فولیکولهای آسیب دیده را ترمیم  کند.

مطالعات جدیدتر نشان می دهد که رزماری به طور مستقیم به محافظت در برابر ریزش مو کمک می کند. یک پژوهش معتبر در سال ۲۰۱۵ بررسی جالبی انجام شده و در آن مقایسه بین روغن و اسانس رزماری در برابر ماینوکسیدیل (با نام تجاری Rogaine): هر دو مورد برای درمان افراد مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک (طاسی الگوی مرد یا زن) مورد استفاده قرار گرفتند.

نتایج نشان داد که روغن اسانس رزماری به همان اندازه ماینوکسیدیل مؤثر است

در طی این فرایند رزماری به کم شدن خارش پوست سر با موفقیت بیشتر از ماینوکسیدیل عمل کرد.

یکی دیگر ازموارد مطالعه روی عصاره برگ رزماری (متفاوت از روغن اسانس) نشان داد که این ماده رشد مو را تحریک می کند. این مسله وقتی اتفاق می افتد که ریزش مو توسط تستوسترون (مانند طاسی الگوی) شروع شده باشد. این مطالعه بر روی موشها انجام شد.

دو بررسی بالینی جداگانه – هر دو از منابع معتبر- اولی سال  ۲۰۱۰ و دیگری در ۲۰۱۱ هردو پتانسیل رشد موی رزماری را تأیید می کنند.

اولی به مطالعه ای با رشد موی موفق در افراد مبتلا به آلوپسی که از روغنهای اساسی استفاده می کردند، اشاره می کند. یکی از این روغنهای اساسی رزماری بود.

در بررسی دوم، اسانس رزماری به عنوان ترمیم کننده ریزش مو توصیف شده است. این به دلیل اثرات بهبود گردش خون مورد اشاره در مقاله تاکید می کند.

رزماری برای ریزش مو

چگونه می توان از روغن رزماری برای درمان ریزش مو استفاده کرد؟

در اینجا چند روش برای استفاده از روغن اسانس رزماری به عنوان ترمیم کننده و ضخیم کننده مو آورده شده است. برای شروع هر یک از دو روش درمانی هفته ای یک تا دو بار امتحان کنید. در صورت دلخواه بیشتر از آنها استفاده کنید یا در استفاده از آنها راحت شده اید.

برای مطالعه مطلب کامل بر روی ریزش مو کلیک کنید.



:: برچسب‌ها: ریزش مو , درمان ریزش مو , رزماری , زیباچه ,
:: بازدید از این مطلب : 12
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : لیلا

پسوریازیس نوعی بیماری پوستی است که سبب می شود که روی پوست سر لکه های نقره ای ایجاد شود. این بیماری می تواند خارش پوست سر را نیز ایجاد کند. در صورتی که پسوریازیس شدید باشد، خاراندن پوست سبب ایجاد التهاب در آن می شود. در نتیجه  ممکن است در این حالت به فولیکول مو آسیب جدی وارد شود. این امر ممکن است ریزش مو را در افراد ایجاد کند.

درمان این عارضه در عرض چند ماه و با مصرف برخی از داروهای تجویزی توسط پزشک صورت می گیرد. روش های درمانی نیز به نوبه خود ممکن است سبب تحریک پوست سر در نتیجه ریزش مو در افراد شوند.

آیا پسوریازیس سبب ریزش مو سر می شود؟

پسوریازیس چه بیماری است؟

این بیماری پوستی سبب می شود تا سیستم ایمنی افراد  تحت تاثیر قرار گیرد و سلول های پوستی را تغییر دهد. در اثر این تغییرات در پوست سر لکه های قرمز، پوسته پوسته شدن و پلاک های نقره ای ایجاد می شود.

در صورتی که به این بیماری مبتلا شدید و آن را در پوست سر خود مشاهده کردید باید بدانید که این بیماری ممکن است در سطح خفیفی ظاهر شود که شامل پوسته پوسته شدن پوست سر است. در موارد شدید نیز ممکن است پلاک های ضخیم ایجاد گردد. همچنین ممکن است این بیماری را در نواحی از پوست سر یا در کل آن مشاهده کنید.

آیا پسوریازیس سبب ریزش مو سر می شود؟

آیا پسوریازیس موجب ریزش مو می شود؟

پسوریازیس به دلیل ایجاد التهاب در پوست سر می تواند منجر به ریزش موقت موها شود. این امر نیز به دلیل خاراندن پوست سر ایجاد می شود و باید دانست درمان با استفاده از روش های متنوع نیز در ریزش مو تاثیر گذار است. از آنجایی که ریزش مو در این بیماری به صورت موقت اتفاق می افتد، نگران عدم رشد مجدد موهای خود نباشید.

برای اینکه از خارش های ایجاد شده جلوگیری کنید، نکات زیر را انجام دهید.

  • به منظور مرطوب کردن پوست سر از نرم کننده استفاده کنید.
  •     استفاده از وسایل گرمایشی مانند اتوی مو و سشوار را محدود کنید.
  •     از محصولات مناسب مو که حاوی منتول هستند، استفاده کنید.
  •     حوله مرطوب یا کیسه یخ را روی نقاطی از پوست سر که دچار تحریک شده است، فشار دهید.

برای درمان این بیماری کافی است تا با پزشک خود مشورت کرده و در سبک زندگی خود تغییرات اساسی را ایجاد کنید.

درمان پسوریازیس پوست سر چگونه انجام می شود؟

برای درمان این عارضه روش های متفاوتی پیشنهاد می شود. برای اینکه بتوانید بهترین درمان را برای این بیماری انجام دهید، در ابتدا با متخصص پوست در این زمینه گفتگو های لازم را داشته باشید. این امر می تواند به شما در ایجاد برنامه درمانی مناسب کمک شایانی کند. در ادامه شما را با درمان های متفاوت این بیماری آشنا می کنیم.

آیا پسوریازیس سبب ریزش مو سر می شود؟

درمان های موضعی

  •     استفاده از کرم هایی مانند استروئید های موضعی
  •     روغن های معدنی برای مالش در پوست سر
  •     اسپری های مالشی مانند کلوبتازول پروپیونات
  •     کف های استروئیدی
  •     استفاده از شامپوهای دارویی با مواد تشکیل دهنده سلنیوم یا مواد معدنی

آیا پسوریازیس سبب ریزش مو سر می شود؟

درمان بدون نسخه یا OTC

درمان هایی که بدون نسخه تجویز می شوند به صورت زیر وجود دارند.

  •     استفاده از اسید سالیسیلیک می تواند به درمان این عارضه کمک کند. با این حال این دارو سبب ریزش موقت موها خواهد شد.
  •     استفاده از محصولاتی که دارای مواد معدنی هستند نیز در درمان کمک بسیاری خواهد کرد. این محصولات نیز می تواند در رنگ موهای فابریک و خاکستری تغییر ایجاد کند.
  •     برخی از شامپوهای مورد تایید پزشک پسوریازیس را درمان می کند. با این حال این شامپوها می توانند به موهای شما آسیب جدی را وارد کنند و سبب ریزش مو شوند. به همین دلیل برای جلوگیری از خشک شدن موها و ریزش در آنها کافی است تا از نرم کننده های مو استفاده کنید.

تجویز ضد میکروب ها

داروهای موضعی باید توسط پزشک تجویز شوند. زیرا در ترکیبات آنها از استروئید ها، ویتامین های A و D همچنین مواد ضد میکروبی استفاده شده است. ویتامین D و A در عملکرد سیستم ایمنی بدن تاثیرات شگفت انگیزی را ایجاد می کنند. همچنین سبب رشد سلولی می شوند و از این طریق درمان پسوریازیس را میسر خواهند کرد.

آیا پسوریازیس سبب ریزش مو سر می شود؟

در صورتی که التهاب و عفونت در پوست سر بر اثر این بیماری ایجاد شود تجویز ضد میکروب ها توسط پزشک، درمانی مناسب خواهد بود.

نحوه انجام درمان های موضعی تجویز شده

برای درمان پسوریازیس و جلوگیری از ریزش مو درمان های متفاوت را با یکدیگر ترکیب می کنند و مورد استفاده قرار می دهند. این ترکیب باید توسط پزشک متخصص پوست صورت گیرد. در حالت کلی درمان های موضعی را در هر روز و به مدت چند هفته مورد استفاده قرار می دهند.

برای مطالعه مطلب کامل بر روی ریزش مو کلیک کنید.



:: برچسب‌ها: ریزش مو , علل ریزش مو , زیباچه , ریزش مو در زنان ,
:: بازدید از این مطلب : 16
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : لیلا

آیا شما هم دوست دارید که به جای موهای خشک و شکننده، موهایی براق و ابریشمی مثل هنرپیشه ها داشته باشید؟ دانستن علت اصلی موهای خشک و انجام اقدامات لازم برای نرم شدن آنها  ممکن است تنها کاری باشد که شما نیاز دارید تا بتوانید زیبایی موهای خود را مجددا بدست آورید.

موخوره و خشکی موها

علل شایع

پزشکان معتقدند موهای شما خشک می شوند چون

۱- پوست سر شما به اندازه کافی رطوبت و چربی برای مرطوب کردن موهای شما ایجاد نمی کند یا اینکه

۲- موهای شما اجازه می دهد رطوبت به آسانی از سطح  آنها فرار کند.

  • پوست سر شما رطوبت و چربی کافی ایجاد نمی کند.

خود موها روغن کاری طبیعی ندارند اما نوعی ماده روغنی در ریشه موها ساخته می شود که موجب میگردد تا موهای شما مرطوب، نرم و درخشان به نظر برسد. اگر پوست کف سر (ریشه موهای شما)  چربی کافی تولید نکند منجر به خشک شدن موها می شود و به همین ترتیب، تولید بیش از حد این روغنها منجر به موهای چرب و روغنی می شود. با افزایش سن، ریشه موهای شما به طور طبیعی مرطوب کننده کمتری تولید می کند. از آنجا که ریشه ها زیر پوست شما قرار دارند به تبع پوست سر نیز خشک می شود. لایه لایه شدن و ریختن پوست سر باعث پوسته پوسته شدن پوست کف سر و ریختن شوره ها روی شانه های شما می شود.

  • رطوبت موهای شما در حال فرار است.

هر رشته مو سالم دارای لایه محافظی به نام کوتیکول است. درست همانطور که سقف، خانه شما را از آسیب باران و آفتاب محافظت می کند ، کوتیکول، موهای شما را از گرما و آفتاب محافظت میکند. در یک کوتیکول سالم، لایه ها کاملاً در هم قرار گرفته و رطوبت را حفظ می کنند. وقتی لایه های کوتیکول از مو جدا شوند ، توانایی نگه داشتن رطوبت کمتر شده و مقداری روغن و رطوبت از سطح موها فرار می کند.

موخوره و خشکی موها

مشکلات

چندین چیز می تواند به موهای شما آسیب برساند:

  • شستشوی بیش از حد یا استفاده از شامپوهای قوی، روغنهای طبیعی موهای شما را از بین می برد..
  • برای مطالعه مطلب کامل بر روی ریزش مو کلیک کنید.


:: برچسب‌ها: ریزش مو , درمان ریزش مو , موخوره , خشکی مو , زیباچه ,
:: بازدید از این مطلب : 14
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : لیلا

داروهای موضعی با اثر ضدریزش مو با خاصیت گشاد کندگی عروق موجب افزایش خونرسانی و به تبع افزایش مواد مورد نیاز تغدیه  فولیکولهای مو شده با افزایش جریان و حرکت خون موجب جابجایی مواد زاید از ریشه موها به خارج از پوست سر هم میشوند که موجب روند ایجاد کننده رشد مو میگردند.

اولین دارو در این رده ماینوکسیدیل بود که تاریخچه کشف جالبی دارد

این دارو در ابتدا در سال ۱۹۵۰ جهت درمان زخمهای حیوانات توسط کمپانی Upjohn (نام قبلی کمپانی فایزر) تولید اما موفقیتی برای درمان زخم کسب نکرد تا سال ۱۹۶۳ به خاصیت گشاد کنندگی عروقی آن پی برده شد و جهت درمان فشار خون مورد استفاده قرار گرفت تا سال ۱۹۷۹ اداره غذا وداروی آمریکا ماینوکسیدیل را جهت درمان فشار خون تایید کرد  و پس از آن مدتها برای درمان فشار خون بالا استفاده میشد به تدریج  پزشکان دریافتند افرادی که از ماینوکسیدیل استفاده میکنند دچار پر مویی میشوند . با تحقیقات بیشتر به این نکته پی برده شد که این دارو میتواند بصورت موضعی هم اثرات تقویتی برای رشد موها داشته باشد و پس از اخذ مجوزهای لازم  این دارو بصورت محلول و با نام Rogaine وارد دسته داروهای مورد تایید در درمان ریزش مو توسط FDA شد و در ۱۹۹۷ ماینوکسیدیل ۵% جهت درمان ریزش مو بصورت Over the counter عملا توسطFDA  تایید گردید. هم اکنون کمتر داروخانه ای هست که این دارو را بصورت معمول و بدون نیاز به نسخه پزشک به مصرف کننده پیشنهاد نکند. نکته جلب اینکه در سال ۲۰۱۴  میلادی FDAماینوکسدیل را تنها داروی موضعی موثر در درمان آلوپسی آندروژنیک یا ریزش موی تیپ مردانه مورد تایید مجدد قرار داد.

ماینوکسیدیل، نانوکسیدیل یا آمینکسیل: کدام بهتر است؟

چگونگی عملکرد

گرچه هنوز به صورت کامل چگونگی تاثیر ماینوکسیدیل شناخته نشده اما از لحاظ تئوریک ماینوکسیدیل با گشاد کردن وگسترش رگهای خونی و باز کردن کانال های پتاسیم در سلولها ، اکسیژن ، خون و مواد مغذی بیشتری را به فولیکول ها می دهد. این مساله باعث جابجا شدن شدن فولیکول ها در فاز تلوژن شود و موجب شروع فاز آناژن میگردد که در این مرحله  با رشد مو یا توسط موهای ضخیم تر جایگزین می شوند.

ماینوکسیدیل توسط آنزیم سولفوترانسفراز SULT1A1 به فرم فعال آن یعنی ماینوکسیدیل سولفات تبدیل میشود. مطالعات متعددی نشان داده اند که میتوان با بررسی و اندازه گیری فعالیت سولفوترانسفراز در فولیکول های مو پاسخ ماینوکسیدیل در درمان ریزش مو را پیش بینی کرد.

نکته جالب اینکه وقتی منطقه ریزش مو زیاد است ، ماینوکسیدیل کمتر موثر است. علاوه بر این ، اثر آن تا حد زیادی در مردان جوانی که کمتر از ۵ سال ریزش مو را تجربه کرده اند موثرتر بوده همچنین مصرف ماینوکسیدیل برای ریزش موی مرکزی (ورتکس) از بقیه انواع ریزش مو موثرتر است.

ماینوکسیدیل، نانوکسیدیل یا آمینکسیل: کدام بهتر است؟

انواع اشکال ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل در چهار نوع مایع (محلول)، اسپری (آئروسل)، فوم (کف) و ماینوکسیدیل برای درمان ریش وجود دارد. کدام یک را انتخاب می کنید به ترجیح شخصی و حوزه درمانی بستگی دارد.

برای مطالعه مطلب کامل بر روی ریزش مو کلیک کنید.



:: برچسب‌ها: ریزش مو ,
:: بازدید از این مطلب : 18
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 خرداد 1399 | نظرات ()