نوشته شده توسط : لیلا

ریزش مو یکی از عارضه های پوستی است که در اغلب افراد نگرانی هایی را ایجاد می کند. ریزش مو می تواند به صورت های متفاوتی در افراد رخ دهد. این عارضه که به آن اصطلاحاً آلوپسی گفته می شود به دلیل اختلال در چرخه رشد مو ایجاد می شود.

این عارضه در نقاط مختلف بدن رخ می دهد، اما در نواحی پوست سر بیش از سایر نقاط بدن مشاهده می شود. به طور میانگین پوست سر حدود ۱۰۰۰۰۰ مو دارد که تعداد اندکی از آنها به صورت روزانه در چرخه استراحت سبب ریزش آنها می شود.

اگر ریزش به صورت اندک یعنی حدود ۱۰۰ عدد در روز باشد، یک ریزش طبیعی است و جای نگرانی در این خصوص وجود ندارد. در ادامه در خصوص ریزش مو و انواع آن بیشتر برای شما توضیح خواهیم داد.

انواع ریزش مو

آشنایی با ریزش مو و انواع آن

همانطور که گفته شد، رشد مو چرخه خاص دارد که به سه دسته تقسیم می شود: آناژن، کاتاژن و تلوژن است. در آناژن، مو به طور فعال در حال رشد است و این رشد ممکن است، سال ها به طول بینجامد. در مرحله یا چرخه کاتاژن، مو یک رشد موقتی در طی دو الی سه هفته دارد و پس از آن رشد مو متوقف می شود.

مرحله دیگر تلوژن است. در این مرحله مو به مدت دو الی سه ماه در حالت استراحت قرار می گیرد و سپس ریزش مو اتفاق می افتد. اما پس از آن رویش مجدد مو مشاهده خواهد شد. به طور کلی عوامل مختلفی می تواند به نظم این چرخه مو خلل وارد کند و در نهایت سبب این عارضه شود. در ادامه انواع آن را بازگو خواهیم کرد:

  • آلوپسی آندروژنیک
  • ریزش موی الگوی مردانه
  • ریزش موی الگوی زنانه
  • تلوژن افلوویوم
  • آناژن افلوویوم
  • آلوپسی آره آتا
  • عارضه قارچی پوست
  • آلوپسی زخم
  • لیکن پیلانوپیلاریس

این موارد ذکر شده جزء انواع ریزش مو هستند که در برخی از افراد مشاهده می شود. در ادامه هر یک را به طور کامل توضیح خواهیم داد.

آشنایی با آلوپسی آندروژنیک

یکی از شایع ترین انواع ریزش مو، آلوپسی آندروژنیک است که در آقایان و خانم ها مشاهده می شود. بیشتر مردان به این نوع عارضه مبتلا هستند. این نوع از ریزش مو به عنوان الگو ریزش مو مردانه و زنانه شناخته می شود.

این نوع آلوپسی به صورت ارثی در افراد انتقال می یابد. خوشبختانه برای آلوپسی آندروژنیک درمان هایی در نظر گرفته شده است که با استفاده از داروها و برخی از عمل های جراحی کاملاً قابل درمان است و جای نگرانی وجود ندارد.

ریزش مو الگو مردانه

این نوع ریزش مو در آقایان پس از اتمام بلوغ ممکن است، رخ دهد. در واقع ریزش از وسط سر شروع می شود و حتی به محیط اطراف و جلوی سر نیز امتداد خواهد یافت. مطمئناً همه شما آقایونی را مشاهده کرده اید که اندازه یک حلقه از پشت سر آنها طاس است. در واقع به این نوع از ریزش مو، طاسی الگو مردانه گفته می شود.

ریزش مو الگوی زنانه

این نوع عارضه در خانم ها با آقایان کاملاً متفاوت است. در خانم ها هنگام ایجاد این عارضه تار موهای آنها به تدریج نازک می شود. این تغییرات پس از بلوغ ممکن است، ایجاد شود. اما بیشتر در خانم ها با سن بالا مشاهده می شود. اما سبب از بین رفتن کامل موها نخواهد شد.

آشنایی با تلوژن افلوویوم نوعی از ریزش مو

تلوژن افلوویوم یکی از انواع ریزش مو است که بر عملکرد فولیکول های مو تاثیر می گذارد. در واقع تعداد زیادی از فولیکول های مو در چرخه استراحت رشد مو قرار می گیرند. اما پس  از استراحت، رشد مو در آن مشاهده نمی شود.

در این عارضه کمتر کسی منجر به طاسی کف سر می شود. به این گونه است که شما روزانه به اندازه ۳۰۰ تا ۵۰۰ موی خود را از دست می دهید. همچنین در برخی از نواحی سر موهای سر شما نازک تر می شود.

این نوع عارضه به دلیل برخی از بیماری ها یا عمل های جراحی نظیر تیروئید، تب، جراحی یا زایمان ایجاد می شود. همچنین ممکن است به دلیل کمبود برخی از مواد معدنی، ویتامین ها و کمبود آهن این عارضه رخ دهد. مصرف برخی از داروها عارضه هایی را به همراه دارد، مانند مصرف قرص ضد بارداری که پس از مدتی منجر به ریزش مو خواهد شد.

برای مطالعه مطلب کامل بر روی ریزش مو کلیک کنید.



:: برچسب‌ها: ریزش مو , درمان ریزش مو , زیباچه ,
:: بازدید از این مطلب : 11
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : لیلا

مراقبت از موهای فر طبیعی

قبل از شستشو با شامپو موها را نرم کنید.

از آنجایی که موهای فر طبیعی مجعد هستند، امکان گره خوردن و در هم تنیدگی در آنها بسیار بالا است. اگر شما دارای این نوع از موها هستید، باید قبل از شامپو کردن، از نرم کننده های طبیعی برای جداسازی موها و جلوگیری از گره خوردن و آسیب رسیدن به آنها استفاده کنید.

روغن های طبیعی و نرم کننده های آبرسان، گزینه مناسبی برای این منظور عنوان می شوند. موهای خود را به دو بخش تقسیم کنید و روغن را به تمام نقاط ساقه مو بمالید. سپس به مدت بیست دقیقه منتظر بمانید تا این مواد به خورد موها رفته و سبب نرم شدن آنها شود.

برای گرفتن نتیجه بهتر از یک حوله یا کلاه پلاستیکی روی موهای فر طبیعی خود استفاده کنید. این امر سبب گرم شدن کوتیکول موها شده و مواد روغنی و مرطوب را به صورت عمقی به آنها می رساند.

از شستشوی روزانه موهای فر طبیعی با شامپو بپرهیزید.

موهای فر نیازی به شستشوی روزانه با شامپو ندارند. از آنجایی که جنس موهای فر، خشک است، در هر بار شامپو کردن، شکننده تر و خشک تر می شوند. نرم کردن موهای فر از جمله راهکارهایی است که به شما کمک می کند تا از گره خوردن و آسیب رسیدن به آنها جلوگیری کنید.

شامپوی مناسب موهای فر طبیعی را تهیه کنید.

هر نوع جنس مویی دارای ویژگی های خاصی است. موهای فر، به دلیل پیچ و تاب های بسیاری که دارد، در صورت مراقبت نکردن از آنها، به سرعت شکننده شده و زیبایی خود را از دست می دهد. یکی از راههای مراقبت از این نوع موها، استفاده از شامپوی مناسب است.

موهای خشک، نیاز به نرم کننده دارند. به همین دلیل از شامپوهایی استفاده کنید که در خود دارای مواد نرم کننده باشند. شامپوی ملایم، سبب می شود تا روغن های طبیعی مو حفظ شود. مخلوط کردن شامپو های نرم کننده با آب مقطر نیز از روش های بسیار مناسبی است که شما می توانید برای مراقبت از موهای فر طبیعی خود استفاده کنید.

از درهم و برهم کردن موهای خود در زمان شستشو بپرهیزید.

شستن موهای فر طبیعی باید آرام و کاملا ملایم انجام شود. شامپو زدن موها و ژولیده کردن آنها، چرخاندن و مالش سخت، سبب شکنندگی آنها می شود. این نوع از شستشو، موهای فر را به هم گره می زند. در این صورت شانه کردن و مرتب کردن آنها بسیار سخت خواهد بود.

برای جلوگیری از این امر در ابتدا موهای خود را به ۴ بخش مجزا تقسیم کنید. هر بخش را به صورت جداگانه با شامپو مالش دهید و بشویید. شستشو را از بالا تا پایین با فشار دست انجام دهید. در این صورت از گره خوردن آنها جلوگیری خواهید کرد.

آب گرم را فراموش کنید.

آب گرم یا داغ، یکی از عواملی است که در زمان شستشوی موهای فر طبیعی، سبب ایجاد صدمات و شکنندگی آنها می شود. به همین دلیل برای شستشوی این نوع از موها، از آب سرد یا ولرم استفاده کنید. آب سرد، کوتیکول های مو را خنک می کند. این امر سبب ایجاد رطوبت در موها می شود. بنابراین با شستشوی موهای فر با آب سرد، درخشندگی آنها بیشتر خواهد شد.

از نرم کننده های موی فر طبیعی مناسب استفاده کنید.

برای مراقبت از موهای فر طبیعی، بعد از شستشوی آنها از نرم کننده های مناسب با موهای خود استفاده کنید. در صورتی که دارای موهای فر خشک هستید، از فرمولی استفاده کنید که در خود دارای مواد مرطوب کننده مانند گلیکول، گلیسیرین یا روغن های بسیار با کیفیت است.

اگر موهای فر طبیعی ضعیفی دارید، از نرم کننده ای استفاده کنید که دارای پروتئین با اسید های آمینه ابریشم یا کراتین در خود است. لازم به ذکر است که همه نرم کننده های موهای خشک، دارای ترکیبات یکسانی نیستند و با توجه به نوع و جنس موها تولید می شوند.

در صورت استفاده از این مواد، از تماس آنها با پوست سر جلوگیری کرده و برای پخش شدن آنها در کل ساقه مو ها، از شانه های دندانه دار مناسب استفاده کنید. با قرار دادن موهای خود به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه در زیر کلاه یا حوله به گرم شدن کوتیلول های مو و ترمیم آنها کمک خواهید کرد.

در صورت استفاده از مرطوب کننده مو بعد از حمام نیازی به شستشوی مجدد موها نیست. اما اگر از نوع پروتئین دار آن استفاده می کنید، باید حتما موهای خود را بشویید. زیرا باقی ماندن این مواد روی موها، خود سبب شکنندگی و آسیب می شود.

برای مطالعه مطلب کامل بر روی ریزش مو کلیک کنید.



:: برچسب‌ها: ریزش مو , درمان ریزش مو , مراقبت از موی فر طبیعی , زیباچه ,
:: بازدید از این مطلب : 14
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 1 ارديبهشت 1399 | نظرات ()